Anya, ez a tábor pocsék volt!
Még van egy hónapunk a nyárból. Gyerekeink már épp hazajöttek a táborból, de az is lehet, hogy még most kelnek útra. Előfordulhat azonban, hogy a tervek nem úgy alakulnak, ahogy vártuk, és nem azt kaptuk, amit a táborszervezők ígértek. Mit lehet ilyenkor tenni?
Számtalan tábor közül választhatnak ma már a szülők, a lehetőségeiknek csak a pénztárcájuk szabhat határt. Ha minden rendben megy, gyerekünk akár életre szóló élményeket is szerezhet a vakáció ideje alatt, azonban az is előfordulhat, hogy a várva várt táborból csalódottan jöhet haza.
– A leggyakoribb panasz az, hogy az előre meghirdetett program nem valósult meg. Előfordult például, hogy strandolást ígértek a gyerekeknek, akik nagyon készültek rá, és mégsem vitték el őket, pedig az időjárás megfelelő lett volna hozzá – mondta dr. Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) szóvivője.
– Az elmúlt évben arra is panaszkodtak többen, elsősorban a kézművestáborok esetében, hogy a napközben felhasznált anyagokat a diákoknak maguknak kellett vinni, nem volt benne a részvételi díjban. A nyelvi táborokban is gyakori, hogy nem megfelelő az idegen nyelvi képzés.
Ez egyébként egész évben is tapasztalható a nyelvtanfolyamok hibái között. Olyan diákokat soroltak egy csoportba, akik nem egy tudásszinten vannak, így nem volt hatékony a képzés.
Az is gyakori panasz, hogy a helyszínen kell még fizetni további szolgáltatásokért, pedig azt előre nem is közölték a szülőkkel. De a FEOSZ találkozott már olyan esettel is – többek közt –, hogy a táborhely nem volt sehova bejelentve, egészségügyi szakemberek sem tudtak róla, és senki nem vizsgálta a higiéniai körülményeket.
Egyelőre nincs egységes szabályozás arról, hogy ki és milyen tábort szervezhet. Csupán annyi az előírás jelenleg, hogy a táborhely feleljen meg az előírt követelményeknek.
Megoldás: kérhetünk akár ’árleszállítást’ is
A FEOSZ ajánlása az, hogy minden esetben szerződést kell kötni a táboroztatóval. Ugyanakkor, ha ez nem történik meg, és beüt a baj, akkor sincs még veszve minden. Ha a szülők elégedetlenek a kapott szolgáltatással, annál kell panaszt tenniük, akinél befizették a részvételi díjat.
Szerződés híján a szóvivő azt javasolja, hogy össze kell gyűjteni minden olyan reklámanyagot, például szórólapot vagy weboldalon lévő kiírást, amelyeken világosan szerepel, hogy mit ígért pontosan a tábor szervezője. A befizetést igazoló dokumentummal együtt lehet a hiányos szolgáltatás miatt úgynevezett árleszállítást kérni.
Ez annyit jelent, hogy a befizetett teljes összeg bizonyos százalékát visszakérheti a szülő. Nincs pontos előírás arra, hogy mekkora részt kell visszafizetnie a táboroztatónak. Azt kell megnézni, hogy az ígért szolgáltatások mekkora részét nem teljesítette a tábor szervezője, és annak arányában kérhető az árleszállítás.
Például, ha a táboroztató háromszori étkezést és különböző programokat ígért a szülőknek, de csak a programok nem voltak megfelelőek, vagy nem tartották meg, akkor a szülő nem kérheti a részvételi díj teljes összegének visszafizetését. Megközelítőleg csak annyit, amekkora részt az egész táboroztatásból kitett annak a bizonyos programnak az elmaradása.
Ugyanakkor arra is lehetősége van a szülőnek, hogy ’javítást’ kérjen. Vagyis kérheti, hogy gyermeke például a következő héten részt vehessen a korábban elmaradt programon. Ha nem sikerül a tábor szervezőjével dűlőre jutni, akkor a helyileg illetékes békéltetőtestülethez lehet fordulni, amely igyekszik peren kívüli egyezséget, megoldást ajánlani mindkét félnek.
Ha baleset történik
Előfordulhat, hogy a befizetett tábor szolgáltatásaival és körülményeivel elégedettek vagyunk, ám gyermekünket baleset éri. Tudnunk kell, hogy a magyar állam minden, Magyarországon lakóhellyel rendelkező, 3 és 18 év közötti gyermekre balesetbiztosítást kötött a Generali Biztosítóval.
A biztosítási díjat ennek értelmében az állam fizeti, és külön nem kell szerződést kötni. Így baleset esetén csak be kell jelenteni az esetet a biztosító ügyfélszolgálatán, internetes oldalán vagy telefonon.
Még nincs hozzászólás