A Ridikül Magazin megrendeléséhez kattintson erre a sávra!

Ridikül Magazin logo

A kabai világbajnok csilis ember

Kaba nem éppen a csili őshazája, december végén mégis öt díjat hozott el a csiliszószok világbajnokságáról Diczkó László kabai őstermelő. A World Hot Sauce Awards díjátadóján nem volt ismeretlen a magyar termelő neve, mert 2015-ben egy termékével a Spirit of Attila nevű szósszal elhozta a szószok világbajnokságának szobrocskáját.

Diczkó László
Fotó: Chili Hungária Manufaktúra

Egy internetes böngészéssel indult László világkarrierje, amikor néhány éve meglátta és megszerette a csilipaprikát.

- Egerben tanultam gépészeti szakközépiskolában, később az építőiparban dolgoztam, továbbra is műszaki területen. Egyáltalán nem így indult az életem.

2010-ben jött a nagy felfedezés, amikor megláttam egy ilyen csípős "szörnyeteget" az interneten. Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt, megtetszett a jamaicai yellow paprika. Azonnal rendeltem magot. Így kezdődött.

Felesége, Enikő - aki egyébként élelmiszeripari mérnök -, először furcsán nézett a gépészre, nem értette, mit keresne egy magyar a csili világpiacán. Mert az mégsem lehet véletlen, hogy eddig a világnak nem ezen a részén termelték, készítették a legjobb, legerősebb csilitermékeket.

De Lászlót ez nem tántorította el, hitt abban, hogy tud valami különlegest létrehozni. Hitt az ötlet erejében, na meg a családja ízlésében, mert mind mondta, olyan szószokat készítenek, melyeket ők maguk is szívesen fogyasztanak.

- Együtt találjuk ki az ízvilágot. Ha fogalmazhatok így, a termékfejlesztés nálunk családi elfoglaltság. Harmincféle csilit termelünk már, és ezekből különböző csípősségű, különböző ízű szószokat tudunk kitalálni.

Idén az Édes-csípés, és az Aranyszarvas szószuk hozta el az első helyet, két másik termékük, az Alabárdos és a Kabai Tüzes Mennykő "csak" második lett a világ csípős szószai közt. Az Édes-csípés a kóstoló zsűri véleménye alapján a Hot Sauce Awards különdíját is elnyerte.

- Történelmi neveket adunk a szószainknak, ha nem is mindnek. Szeretnénk ezzel is felhívni a fogyasztók figyelmét Attilára, az Aranyszarvasra vagy éppen a Kabán 1857-ben becsapódott meteoritra. Az a tapasztalatom, hogy ezt is szeretik a barátaink, akik megkóstolják, fogyasztják ezeket a szószokat. Minden termékhez tartozik egy kis mese, egy pici történet.

Nagyjából tízféle alaptermékkel dolgoznak, és különböző fűszerekkel ízesítik a paprikafőzeteket. Szószokat, paprikakrémeket és fűszereket is forgalmaznak, főleg hazai piacra. Az őstermelőség egyik velejárója, hogy nem tud olyan mennyiséget előállítani, hogy azzal érdemes legyen kopogtatni bármelyik hipermarketláncnál.

Kóstoltatnak, bemutatják a termékeket, de senkire sem beszélik rá. Fogyasztóik jelentős része törzsvásárló, akik lassan minden ételhez megtalálják a maguk ízlésének megfelelőt.

- Azzal kísérleteztünk tavaly, hogy találjunk olyan gyártástechnológiát, amellyel jobban meg tudjuk őrizni a csilipaprika "erejét" a szószokban. Olyan, mintha nem is egy szószról lenne szó. De természetesen nem csak erről szólnak a termékeink, hanem arról, hogyan tudjuk még jobban ízesíteni a fogyasztóink életét, ételét.

Rögös talajon és utakon

László szerint folyamatosan kell a terméket fejleszteni, hiszen egyre nagyobb a konkurencia. Pár éve, a kezdetekkor még egyedül volt a piacon, azóta már annyian vannak, hogy számon sem tartja, csak a lehetséges versenytársakat. Gyorsan hozzáteszi, örül, hogy többszereplős lett a piac, mert ez őt is ösztönzi, hogy fejlesszen, hogy figyeljen a kihívásokra. 

Amikor azt kérdezem, mennyire volt rögös az ide vezető út, és mit csinálna másként, jót nevet. Azt mondja, ma már tudatosan termel, folyamatosan figyeli a paprikát, paradicsomot, figyeli, hogy milyen talajt szeretnek, milyen visszajelzéseket küldenek, mit üzennek. Diczkó László úgy érzi, mára kezdi megérteni, mit mondanak a növények, ehhez azonban kellett a sok tapasztalat.

Bizony volt olyan mag, amelyből egy sem kelt ki, vagy éppen csak pár palánta lett mutatóban. De nem bánja, hogy így alakult, erre a megtapasztalásra is szükség volt.  Meg aztán a növény is meghálálja a türelmet, a gondoskodást. A termelést viszont nem lehet siettetni, mindennek megvan a maga ideje.

Az elmúlt néhány évben a piaci tapasztalatok is gyűltek Diczkóéknál. Míg két éve még karácsony napján is főztek, addig tavaly már nem érte váratlanul a megnövekedett forgalom. Bár igyekeznek minden igényt kielégíteni, és megpróbálják eltalálni, hogy melyik termékre mekkora lesz az igény, mégis van, hogy egy-egy szószból hiánycikk lesz.

- Vannak korlátaink, a terület nagysága, a megművelhető, "belátható" terület nagysága. Aki nagyobb területen termel, többet termel, annak kevesebb ideje jut minden másra. Szeretnénk megtalálni azt a méretet, amelyben még jól érezzük magunkat, és közben a termékek minősége sem sínyli meg.

Hozzánk ide lehet jönni, nálunk meg lehet nézni, hogy csak annyit termelünk, amennyit mi magunk meg tudunk művelni, fel tudunk dolgozni. Így tudjuk vállani a felelősséget is.

A  vásárlói visszajelzés az igazi siker

Közben foglalkoznak az eladással, kiállításokra járnak, és néha még a családra is jut idő. A tavalyi évet értékelő Diczkó László úgy írt naplójában: "...azt találtuk ki, hogy az előző évekhez képest kevesebb rendezvényen jelenünk meg. Ez idén (2017-ben) olyan jól sikerült, hogy augusztus végétől számított kilenc hétvégéből nyolcszor valamilyen rendezvényen találtuk magunkat!"

- Szeretjük megismerni a fogyasztóinkat, mert így személyesen is beszélgethetünk velük. Elmondják a véleményüket, inspirálnak. Persze macerásabb így eladni, mint ha csak odaadjuk egy kereskedőnek, aki az országot beteríti a termékekkel, mi meg itthon dolgozunk nyugodtan.

Így idén februárban ott lesznek a Budapesti Mangalica Fesztiválon is. Bár termékeik már elérhetőek a fővárosban is, mégis járnak kiállításokra, piacokra, vásárokra is. Ugyanakkor néha mégis azt kell mondani, hogy nem. Az újévi fogadalmak között életük átszervezése, a termelés korszerűsítése mellett az is szerepel, hogy megtanuljanak nemet mondani is.

Amikor arra kérem, hogy a beszélgetés vége felé kanyarodjunk vissza a díjakhoz, László csak annyit mond, hogy a legnagyobb elismerés sosem egy díj, hanem a vásárlóktól kapott visszajelzés.

Nem azért küldik el a termékeket a csiliszószok világbajnokságára, hogy díjat, szobrocskát nyerjenek, hanem hogy összemérjék őket azokéval, akik már több generáció óta ezzel foglalkoznak. Az a siker, hogy a vakkóstolókon a hozzáértő zsűri pont olyan jónak találja a kabai csiliszószokat, mint a csilipaprika őshazájában termett paprikából készültet, amit a helyiek készítettek egy régi családi recept alapján.

Természtesen figyelnek a világtrendekre, követik, hogy milyen termékek jelennek meg az ilyen versenyeken, és Diczkó László azt sem tagadja, hogy ezt is beleépítik az elképzeléseikbe. De egyetlen trend sem írhatja felül az élelmiszer-biztonságot, mert a fogyasztói bizalom a legfontosabb ebben a családi vállalkozásban.

Címkék: kaba, csilipaprika, édes csípés, attila szósz, diczkó lászló, kabai tüzes mennykő, alabárdos, vakkóstolás, world hot sauce awards, spirit of attila

Még nincs hozzászólás

Szóljon hozzá!


Az ide beírt név jelenik majd meg a hozzászólásánál!

Az ide beírt emailcím nem fog megjelenni a hozzászólásban, kizárólag az esetleges válaszhoz tároljuk!

Figyelem! Az ide beírt szöveg minden látogatónk számára látható lesz!

A ridikulmagazin.hu site adminisztrációs és moderálási alapelveibol eredoen elofordulhat késés a beküldés és a megjelenés között!