Picasso gyerekei és unokái
A Picasso nevet viselni nemcsak előnyökkel és persze vagyonnal járhat. Meg kell küzdeni azzal, hogy a világ az utódokat is a festőgéniuszhoz méri. Ráadásul az iszonyúan híres nagypapa nem volt iszonyúan kedves mondták róla az unokái, akik közül akadt, aki súlyos teherként cipelte magával a családi örökséget.
Picasso özvegye, Jacqueline Roque, akitől Maya lánya született, a festő 1973-ban bekövetkezett halála után öngyilkos lett, ahogy Picasso egyik korábbi élettársa, és az unokája, Pablito is megölte magát, legidősebb fiát pedig az alkoholizmus vitte el. De a hozzá legközelebb állók közül szinte mindenki sérelmeket hordoz magában.
A kilencvenes években Pablito testvére, Marina adta ki emlékiratait, és nehéz gyerekkoráért nagyrész Picassót okolta. Később egy másik unoka, Olivier Widmaier Picasso, aki mindössze tízéves volt a nagypapa halálakor, dolgozta fel a családi legendáriumot, helyrebillentve a jó és a rossz egyensúlyát.
„Egy normális családban a nagypapa halála után az alakja lassan elhalványul, és mindenki a saját életét éli – nyilatkozta a The New York Timesnak 2004-ben. – A mi esetünkben, bármit teszünk, Pablo Picasso itt lebeg felettünk, hisz hasznot húzunk a hírnevéből, a nevéből, a sikerességéből. Nem tudunk nélküle élni. Nehéz így 100 százalékig önmagadnak lenni.”
Pedig neki és a testvéreinek könnyebb lett volna kibújni a híres nagypapa hatása alól, hisz ő például nem is találkozott vele. Mamája, Maya ugyanis nem akarta, hogy gyerekei a Picasso-univerzum részeiként éljenek. Olivier film- és zenei producer lett, húga, Diana pedig elismert művészettörténész, és mire másra, mint a modern festészetre szakosodott...
Harmadik testvérük, Richard jogásznak tanult, de arról álmodozott, hogy egyszer egy igazi párizsi stílusú kávéház tulajdonosa lesz, ahol izgalmas társasági és művészeti élet folyik. 1990-ben meg is nyílt a „café”, New Yorkban.
A legismertebb Picasso-utód Paloma, Pablo Picasso lánya, aki apja tehetségét is örökölte. Világhírű divat- és ékszertervező, az ő révén a Picasso név „brand” lett a divatvilágban. Büszke arra, hogy nagyon sok kreációjában felfedezhető az apai szín- és formavilág. Testvére, Claude fotós, operatőr lett.
Édesanyjuk, Françoise Gilot festőművész volt az egyetlen nő, aki tízéves kapcsolat után elhagyta Picassót. Évek múlva megírta az emlékiratait, amiben Picasso viszonyairól sem hallgatott. Ezután a festő nem akarta többé látni közös gyerekeiket. Paloma tizennyolc éves volt, amikor véletlenül összefutott akkor már nagyon idős apjával 1967-ben, Cannes-ban. Észrevette, hogy kiszáll az autójából, és odament hozzá.
Pablo boldogan üdvözölte a lányát. Akkori felesége, Jacqueline elkezdte sürgetni és magával húzni Picassót, hogy menniük kell. „Mondhattam volna, hogy egész idő alatt szerettem volna találkozni veled, üzentem is, nem adták át? – mesélte Paloma. – De végül csupán örültem a pillanatnak, hogy ha röviden is, de beszélhettünk. Akkor láttam őt utoljára.”
Még nincs hozzászólás